Reiziger wil meer van reisverzekeraar

Reizigers willen steeds meer diensten en service van hun reisverzekeraar. De klassieke reisverzekering is niet langer voldoende om te voorzien in de behoeften van de huidige reiziger. Dat blijkt uit de ervaringen van reisverzekeraar en alarmcentrale Allianz Global Assistance.

Allianz Global Assistance merkt een verandering in de verwachtingen die consumenten van een reisverzekeraar hebben. Was een reisverzekering er eerder vooral voor de vergoedingen wanneer er bagage verloren raakte of er medische hulp verleent moest worden, tegenwoordig willen reizigers hulp bij allerlei zaken waar ze in het buitenland tegenaan lopen.

Hierbij gaat het niet alleen om noodgevallen. De alarmcentrales worden gebeld door reizigers met een kapotte airco in hun auto of die op zoek zijn naar een schoonmaakbedrijf na een ongelukje. Deze zaken vallen niet altijd onder de reisverzekering, maar reizigers hebben toch behoefte aan de service.

Consumenten lijken steeds meer de behoefte te hebben om onbezorgd op vakantie te kunnen gaan. Van de reisverzekeraar wordt verwacht alle zorgen weg te nemen. Ook zorgen die gaan om het huis dat achterlaten wordt. Zo komt er nu de trend op dat er verzekering af te sluiten zijn voor je thuissituatie, bijvoorbeeld tegen inbraak tijdens je vakantie. In Nederland is deze verzekering er nog niet.

De service die verwacht wordt door consumenten verschilt per land. In China wordt het meest gebruikt gemaakt van de alarmcentrale van de reisverzekering. Voor het minste of geringste wordt er gebeld. In Europa is er bijvoorbeeld in Polen al een dekking af te sluiten tegen slecht weer tijdens je vakantie.

Uit een onderzoek van Motivaction bleek eerder al dat consumenten zich vooral willen verzekeren voor een direct vergoeding na diefstal, alarmberichten bij extreme situaties in het vakantieland en de mogelijkheid tot een tolk bij problemen.

Altijd de goedkoopste studentenverzekering?