Zorgverzekering Inboedelverzekering All-in-1 pakket Actueel
print

Geschreven door Linda van Reen op 14 april 2020

Studenten zwaar getroffen door effecten corona crisis

Studenten en corona

De gevolgen van de corona crisis treffen iedereen. Jongeren en studenten zijn dan misschien geen risicogroep voor het virus zelf, de maatregelen die getroffen worden hebben wel een groot effect op hen. Zo vallen de bijbaantjes die de studenten hebben vaak weg door de huidige maatregelen. Daarnaast heeft de quarantaine ook grote psychologische effecten op jongeren. Uit een onderzoek van Zorgplatform OpenUp blijkt zelfs dat millenials het meest worstelen met de corona crisis.

Financiële gevolgen voor studenten

“Per maand verdiende ik een paar honderd euro in de horeca, maar nu verdien ik helemaal niks”, vertelt Femke (25), master student in Rotterdam. ,,De ene maand verdiende ik meer dan de andere maand, maar ik zorgde dat ik nooit mijn handje op hoefde te houden bij mijn ouders. Nu moet ik helaas wel weer bij hen aankloppen en dat voelt heel raar op je vijfentwintigste. Doordat ik een twee studies doe en daardoor al wat langer studeer, kan ik ook geen geld meer lenen bij de DUO. Ik kan financieel dus geen kant op. Gelukkig heb ik nog ouders die bij kunnen springen, maar als je dat niet hebt, dan heb je nu echt een groot probleem.”

Hoe komt het nu dat de corona crisis juist studenten zo raakt? Dit komt doordat alle maatregelen die de overheid nu treft om werkenden en bedrijven tegemoet te komen, niet geldt voor de arbeidsverhoudingen die studenten vaak hebben. De meeste studenten werken namelijk op basis van een 0-uren contract of zijn oproepkracht.

Ben je als student zzp’er? Dan kun je in de meeste gevallen ook geen aanspraak maken op de Tozo-regeling die de overheid daarvoor heeft. Dit komt omdat je hiervoor aan de zogenaamde ‘uren eis’ moet voldoen en aangezien de meeste studenten meer aan het studeren dan aan het werken zijn, komen ze hier niet voor in aanmerking. Voor de Tozo-regeling moet je namelijk ongeveer 24 uur per week werken als zzp’er. Dit zorgt ervoor dat studenten momenteel financieel gezien met lege handen staan. Voor sommigen geldt dat ze hun kamerhuur niet meer kunnen betalen en noodgedwongen weer bij hun ouders moeten gaan wonen.

thuis-studeren

Minister van Sociale Zaken Wouter Koolmees heeft gister bekend gemaakt bezig te zijn met een ‘tijdelijke, uitvoerbare regeling’ voor flexwerknemers die sinds 1 maart hun baan hebben verloren en nu niet in aanmerking komen voor een uitkering. Gekeken wordt of er tijdelijk regels kunnen worden versoepeld, waardoor deze groep toch in aanmerking kan komen voor de bijstand. Wellicht is dit goed nieuws voor studenten die werkzaam waren als flexibele kracht, zoals het er nu naar uitziet kunnen zij straks toch aanspraak maken op een financiële tegemoetkoming. Zodra er meer over bekend is, lees je dat natuurlijk hier.

Sociale consequenties corona crisis

De corona crisis heeft niet alleen financiële consequenties voor jongeren en studenten. Het feit dat iedereen geadviseerd wordt om zoveel mogelijk thuis te blijven en alleen voor het hoogstnoodzakelijke naar buiten te gaan, heeft ook zijn weerslag op jongeren.

“Wanneer je studeert is alles eigenlijk een social event”, zegt Femke. “Of je nu met je huisgenoten gaat studeren in de universiteitsbibliotheek of na college met studiegenoten een drankje gaat doen, alles is gebaseerd op sociaal contact. Nu met de corona crisis, valt dat opeens allemaal weg. We zitten nu allemaal op onze kleine studentenkamer. Ik heb gelukkig nog een tuin, maar de meeste vrienden van mij hebben dit niet en ook geen balkon. Je kunt geen kant op en soms is dat mentaal gezien best zwaar.”

Femke is niet de enige die dit zo ervaart. Uit onderzoek van zorgplatform OpenUp blijkt dat 7 op de 10 volwassenen stress en spanning ervaren door de corona crisis. Sommige mensen ontwikkelen zelfs angstklachten door de huidige situatie, zo geeft 1 op de 10 mensen aan zo angstig te zijn dat zij überhaupt de deur niet meer uit durven. De corona crisis kan dus voor heftige psychische klachten zorgen.

Eenzaam of depressief? Voel jij je ellendig door de corona crisis en heb je behoefte aan een luisterend oor? Neem dan contact op met de Luisterlijn, tel 0900 0767.

En de studie?

Femke is nu met haar scriptie bezig, waardoor ze niet veel merkt van de veranderingen die er nu zijn in de manieren van tentamens doen, maar van vriendinnen en huisgenoten hoort ze dat tentamens nu online worden afgenomen. Femke: ,,Ook al zijn de universiteiten en hogescholen dicht, de studies van de meeste mensen lopen gewoon door. Het is heel onwerkelijk, je doet nu online tentamen en de universiteit neemt dan gewoon je laptop over om erop toe te zien dat je niet kunt spieken enzo, best eng eigenlijk!” vertelt Femke.

Universiteiten en hogescholen proberen ervoor te zorgen dat alles zoveel mogelijk doorloopt, zodat studenten zo min mogelijk studievertraging oplopen door de corona crisis. In sommige gevallen is dit helaas niet mogelijk, zoals bijvoorbeeld bij het praktijkonderwijs. Vooral jongeren op het MBO zijn hier de dupe van, maar ook studenten geneeskunde die nu aan hun co-schappen moeten beginnen, lopen studievertraging op.

Tips om de corona crisis door te komen

Hoe zwaar de huidige periode ook is, je kunt door bepaalde dingen te ondernemen jezelf een groot plezier doen. Het belangrijkste is structuur aanbrengen in je dag, hier een paar handvatten om dit concreet te maken:

  • Slaap niet langer dan noodzakelijk: hoewel het misschien verleidelijk is om de hele dag in bed Netflix te kijken, ga je je hier niet beter door voelen. Dus sta ’s ochtends gewoon op en probeer niet langer dan acht uur per nacht te slapen. Kleed je aan en zorg dat je douchet en je tanden poetst, dan voel je je direct beter dan wanneer je de hele dag in pyjama blijft zitten.
  • Ruim je kamer op! Zeker als je in een kleine ruimte leeft, is het goed om deze opgeruimd te hebben. Dus maak je bed ’s ochtends op en zorg dat je bureau opgeruimd is als je moet studeren.
  • Zorg dat je een ritme aanbrengt in je dag, ook qua eten. Dus ontbijt ’s ochtends en zorg voor een lunch en avondmaaltijd. Zorg dat je niet de hele dag aan het snacken bent en kies voor gezond voedsel.
  • Blijf bewegen! Hoewel je er misschien geen zin in hebt, je voelt je echt beter als je in beweging blijft. Dit kan ook binnenshuis. Zoek op youtube oefeningen uit die je ziet zitten en bouw het rustig op. Zorg daarnaast voor frisse lucht, dus zet de ramen in je studentenkamer open tijdens je work out en/of maak elke dag een ommetje voor een frisse neus.
  • Socialize online: ook al kun je nu niet naar de kroeg, je kunt nog steeds contact hebben met je studiegenoten. Videobellen met je familie of vrienden zorgt ervoor dat je je even niet alleen voelt. Probeer elke dag even met iemand contact te hebben en dit van te voren af te spreken, zo blijf je in control en houd je structuur in je dagen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pagina’s