Scooterrijbewijs halen

Het rijden op een scooter mag vanaf je zestiende levensjaar. Een groot voordeel natuurlijk, als je niet tot je achttiende wil wachten met het nemen van autorijlessen. Theorielessen nemen kan zelfs al eerder. Vanaf de leeftijd van 15,5 jaar kun je zo alvast een poging doen tot het behalen van het theorie examen.

Rijbewijs AM

Voor het rijden op een scooter heb je het bromfietsrijbewijs nodig, ook wel rijbewijs AM genoemd. Je mag met dit rijbewijs ook op een bromfiets, speedbike (ook wel speed pedelec genoemd), brommobiel of snorfiets rijden. In de toekomst kan het zijn dat je ook een bromfietsrijbewijs nodig hebt voor andere voertuigen waar op dit moment nog geen rijbewijs voor nodig is; denk aan de segway, swing, stint of trikke.

Voor het bromfietsrijbewijs is geen gezondheidsverklaring nodig, wat bijvoorbeeld wel nodig is bij het behalen van een auto-rijbewijs en een groot rijbewijs.

Als je al in het bezit ben van een autorijbewijs (rijbewijs B) of motorrijbewijs (rijbewijs A, A1 of A2) en je wilt daarnaast ook scooterrijden, dan is het niet nodig om hiervoor apart examen te doen. Het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) is dan al op automatisch bijgeschreven op je rijbewijs.

Eerst je theoriecertificaat behalen

Ook om je scooterrijbewijs te kunnen behalen, moet je slagen voor zowel het theoriegedeelte als de praktijk. Je dient eerst in het bezit te zijn van een theoriecertificaat alvorens je het praktijkexamen mag afleggen.

En dat is ook wel het meest handig: voor het rijden op een scooter zijn maar enkele rijlessen nodig. Het tussentijds wachten op een datum wanneer je het theorie examen kunt afleggen, zou dan zonde zijn. Het is natuurlijk het best om zo dicht mogelijk op de praktijklessen ook je examen af te leggen, zodat je goed geoefend hebt en niet weer opnieuw hoeft in te komen na een tijdje wachten.

Ook zal het bijdragen aan je zelfvertrouwen als je, doordat het theorie-gedeelte al is afgerond, alle verkeersregels en andere benodigde kennis nog vers in het hoofd hebt wanneer je je tijdens het examen tussen het verkeer moet begeven.

En bovendien speelt natuurlijk ook de praktische reden mee dat je, zoals eerder gezegd, op jongere leeftijd mag starten met het theorie-examen (15.5 jaar) dan dat je aan de praktijklessen mag deelnemen (16 jaar).

Hoe kies je een rijschool?

Je mag zelf kiezen waar jij je rijlessen wil gaan volgen. Je doet er goed aan verschillende rijscholen te vergelijken. Let dan bijvoorbeeld op de kosten, want rijlessen en een examen afleggen is al duur genoeg. Kosten kunnen variëren per rijles of per lespakket. Let dus ook op aanbiedingen, zoals een aantrekkelijk lespakket waar bijvoorbeeld ook een theoriecursus bij inbegrepen is.

Het allerbelangrijkst is echter om te kijken naar het slagingspercentage van de rijschool. Je staat in je recht om hier naar te vragen als dit niet duidelijk aangegeven staat op de website.

In veel gevallen kun je bij rijscholen ook een proefles aanvragen. Zo kun je aanvoelen of de manier van lesgeven je bevalt. En kun je rijscholen goed vergelijken terwijl je zelf tussentijds alweer extra rijervaring opdoet zonder dat het je geld kost.

Wees tijdens het vergelijken van rijscholen ook bedacht op het stellen van de volgende vragen:

  • Betaal je per uur of per les? Dit kan natuurlijk een aanzienlijk verschil maken, als je erachter komt dat een les bij de ene rijschool anderhalf uur duurt en bij de ander een uur terwijl je dezelfde prijs betaalt, puur omdat je niet weet hoe lang een les precies zal duren.
  • Is de rijschool degene die het rij-examen aanvraagt? En hoeveel kost dat? De rijschool kan via een online reserveringssysteem een datum voor je inplannen bij het CBR. Soms zijn hier dan extra kosten aan verbonden.
  • Op de dag van het rij-examen zal vooraf een extra les plaatsvinden, is deze ook inbegrepen in het lespakket dat je aan de rijschool betaalt? Of moet je rekening houden met nog aparte kosten hiervoor?
  • Kan de rij-instructeur van te voren al een inschatting maken hoeveel lessen er nodig zijn en bestaat er een mogelijkheid dat je de dan eerder ‘ klaar’ bent? Of moet je daar de volledige lessen sowieso voor afgerond hebben?

Rijlessen

Om je scooterrijbewijs te behalen zijn gemiddeld zo’n vier tot zes lessen nodig. Vaak wordt er gekozen voor vier lessen of soms een middenweg met een pakket van vijf lessen. De rij-instructeur zal natuurlijk uiteindelijk besluiten of hij vindt dat er nog meerdere lessen nodig zijn voordat je aan het examen toe bent.

Het is altijd mogelijk om meerdere lessen te volgen als je je bijvoorbeeld nog wat onzeker of onwennig op de scooter voelt. Het combineren van het rijden op een voertuig dat je nog niet kent en daarop deelnemen aan het verkeer is namelijk niet niks. Gezien de snelheid en de bediening van je scooter, heb je nu met een hele andere situatie te maken dan voorheen op je fiets.

Ook bestaan er mogelijkheden tot het behalen van je scooterrijbewijs in één dag. Sommige rijscholen bundelen dan het aantal lessen dat je nodig hebt tot één intensieve lesdag. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je je rijbewijs dan heel snel hebt en je niet meerdere momenten hoeft vrij te houden voor rijlessen. Het nadeel is dat kennis vaak beter blijft hangen als je verspreid over verschillende momenten rijlessen neemt. Het draagt ook bij aan het zelfvertrouwen voor het praktijkexamen als je meerdere lessen geoefend hebt met rijden. Je kunt natuurlijk ook wel eens een mindere dag hebben en het is dan fijn om te zien dat het bij een volgende les bijvoorbeeld opeens weer veel beter kan gaan. Of dat je merkt dat je de bediening van het voertuig naar meerdere keren steeds beter snapt en beheerst. Ook is het behalen van je rijbewijs in één dag vaak prijzig.

Het theorie-gedeelte staat hier overigens dan wel los van. Je moet namelijk wel eerst in het bezit zijn van een theoriecertificaat voordat je je rijbewijs in zo’n spoed dag kan behalen. Maar, dit theoriegedeelte is dan wel vaak inbegrepen in het gehele pakket.

Het theorie-examen

Het theorie-examen zal zich gedeeltelijk richten op het testen van je kennis rondom de verkeersregels en het andere gedeelte zal meer actief inspelen op je verkeersinzicht. Je krijgt 50 vragen te beantwoorden. Om te kunnen slagen moet je er hiervan 44 goed hebben. Je krijgt zo’n 30 minuten om het examen af te leggen. De uitslag krijg je direct na het examen. Er is overigens geen maximum aantal pogingen om een theorie-examen te mogen afleggen.

Tips voor het oefenen van het theorie-examen

  • Gebruik een officieel theorieboek, zodat je zeker weten van alle informatie op de hoogte bent waarover je vragen kunt verwachten. Pluk dus niet wat algemene informatie van internet vandaan. Er zijn meerdere boeken die zich op de theorie van het scooterrijden richten, je rijschool kan je hier eventueel in adviseren.
  • Probeer het leren te verspreiden over verschillende momenten en over langere tijd. Zo blijft de leerstof veel beter hangen dan dat je alles in één keer naar binnen probeert te stampen. Rijdend op je scooter zul je er veel baat bij hebben om van alle regels goed op de hoogte te zijn, dus het is echt de moeite waard om hier alle tijd voor te nemen. En begin je al op 15.5 jarige leeftijd met het theorie-examen, dan heb je hier immers ook alle tijd voor!
  • Maak voor jezelf een samenvatting. Alle informatie in het lesboek is natuurlijk belangrijk, maar probeer hierin te prioriteren waarvan jij denkt dat er bij een examen naar gevraagd zal worden. Maak een beknopte tekst en met opsommingen voor de overzichtelijkheid. Lees die regelmatig door en laat een vriend of familielid je op basis hiervan overhoren.
  • Hang post-its op door het huis (op de spiegel voor tijdens het tandenpoetsen of in de keuken voor tijdens het koken) van de gedeelten uit je theorieboek die je nog lastig vindt. Door de continue exposure zul je merken dat je op een gegeven moment die lastige dingen kunt dromen. Door bijvoorbeeld een lijstje naast je bed te leggen kun je ’s ochtends meteen al in een paar seconden tijdens het opstaan wat begrippen opzeggen, waarna je je ding gaat doen. Beneden op de ontbijttafel kom je dan het volgende begrippenlijsten tegen. De drempel is zo veel lager dan dat je er elke keer speciaal voor moet zitten met het lesboek.
  • Als je niet zo van de boeken bent, is het handig om te weten dat er soms ook speciale theoriecursussen worden aangeboden. Tijdens zo’n cursus wordt de theorie doorgesproken met voorbeelden uit de praktijk en krijg je ezelsbruggetjes aangereikt om zaken makkelijker te kunnen onthouden. Wel biedt zo’n cursus vaak heel veel informatie in één keer. Het beste is dan natuurlijk om een combinatie te maken tussen een cursus en zelf verspreid over verschillende momenten je boek in te duiken. Je doet er dus goed aan om vooraf al goed te zijn ingelezen voordat je naar een cursus toe gaat. Zodat je voor jezelf ook kan controleren of je goed begrijpt wat er gezegd wordt en waar nodig om verheldering kan vragen, in plaats van overdonderd te worden met veel nieuwe informatie.
  • Op diverse websites kun je theorie-examens vinden om mee te oefenen. Soms zijn er tot wel duizend verschillende vragen beschikbaar om allerlei mogelijke scenario’s mee te oefenen. Als je dit regelmatig doet, ben je echt goed voorbereid! Want het kan met zoveel uiteenlopende vragen dan haast niet missen dat je een aantal van dat soort vragen gaat tegenkomen tijdens het daadwerkelijke examen. Daarnaast kan het een stukje spanning wegnemen om alvast een beetje te zien hoe een vraagstelling geformuleerd kan zijn. Maak daarnaast ook notities van hetgeen jij tijdens zo’n examen lastig blijkt te vinden of waarop je fout hebt gescoord, zodat je weet waar je nog even extra in moet of waar je tijdens een theoriecursus aanvullende vragen over kunt stellen.

Extra mogelijkheden

Er is een hoop mogelijk om jou comfortabel je theorie- en praktijkexamen te laten afleggen. Maar weet dat alles geld kost. Daar waar het sowieso geen goedkope aangelegenheid is om te lessen en examens af te leggen. Zo betaal je bijvoorbeeld extra voor:

  • Extra tijd voor tijdens het theorie-examen. Dit is bijvoorbeeld fijn wanneer je dyslectisch ben of faalangst hebt. Zo hoef je je niet opgejaagd te voelen, het zou zonde zijn als je zou zakken door overhaaste beslissingen.
  • Wanneer je het theorie-examen graag in het weekend of in de avond aflegt omdat je bijvoorbeeld een drukke agenda hebt, geldt hier ook een hoger tarief voor.
  • In sommige gevallen bestaat er een optie om je theorie-examen individueel begeleid te laten plaatsvinden. Dit is erg geschikt voor bijvoorbeeld mensen met faalangst of autisme. Het examen vindt dan in een andere ruimte plaats, zonder andere examenkandidaten. De vragen worden voorgelezen door een medewerker. Maar, uiteraard geldt hier dan ook een hoger tarief voor.

Het rijexamen

En dan is het tijd voor je rij-examen! Een spannende dag, wat kun je precies verwachten? Waar let de examinator bijvoorbeeld nu precies op?

  • Kijk je actief? Ben je goed alert op het verkeer om je heen en de daarbijbehorende veiligheid?
  • Beheers je het voertuig goed?
  • Weet je de verkeersregels goed toe te passen? Verleen je bijvoorbeeld voorrang en op de correcte wijze?
  • En meer specifiek: laat je zien dat je weet hoe je vloeiend doch veilig moet in- en uitvoegen en hoe andere verkeersdeelnemers in te halen? Ga je ook op de juiste manier met de situaties om op een kruispunt of een rotonde.

Hoe ziet het praktijkexamen er uit?

  • Je maakt kennis met de examinator bij het CBR. Er vindt een kort gesprekje plaats waarin je identiteitsbewijs wordt gecontroleerd en waarin de examinator een en ander toelicht over het examen.
  • Eenmaal buiten zal de examinator vaak een aantal korte vraagjes stellen die heel algemeen zijn. Dat gaat dus vaak bijvoorbeeld over de controlelampjes. En hij controleert of je het kenteken van een voertuig verderop kan lezen.
  • Je gaat op pad, terwijl de examinator achter je aanrijdt. Je krijgt instructies waar je heen moet rijden. Een rit duurt meestal zo’n 25 minuten. Het gehele examen zo’n 45 minuten. Naast de bovengenoemde punten waar een examinator op let, gaat het er in zijn algemeenheid dus vooral om dat hij ziet dat je de scooter goed beheerst en dat je de verkeersregels kent en correct toepast. Het gaat er uiteindelijk uiteraard om dat gezien wordt dat je je veilig door het verkeer kunt begeven.
  • Je komt met de examinator weer terug bij het CBR en de rit wordt geëvalueerd. Hier zal dan worden doorgesproken wat goed ging, wat beter kan en ook wat echt fout ging. Zodoende zal de examinator dan ook een oordeel vellen over of je wel of niet geslaagd bent. En je in dat laatste geval ook van wat tips voorzien om aan te werken om een volgende keer wel te kunnen slagen.

Je instructeur is ook bij het examen aanwezig, vaak van begin tot eind. Maar dat is niet verplicht. Als je je daar niet prettig bij voelt omdat dat de situatie bijvoorbeeld extra spannend voor jou maakt, dan kan dat dus aangegeven worden. Een voordeel is wel dat als je zou zakken, de instructeur dan ook precies weet waar jullie samen nog aan moeten werken bij eventuele vervolglessen.

Rijbewijs aanvragen

Wanneer je hopelijk geslaagd bent, is het daarna zaak om je rijbewijs aan te vragen bij de gemeente! Meestal dien je hiervoor van te voren online te maken. Zowel voor het aanvragen als het ophalen van het rijbewijs, dit scheelt jou ook in de rij staan. Zowel het aanvragen als ophalen moet door jou persoonlijk gebeuren. Met een beetje geluk ligt het rijbewijs dan binnen zes werkdagen dan voor je klaar! Wil je niet wachten? Dan kun je ook een spoedaanvraag doen. Je rijbewijs ligt dan de volgende werkdag al voor je klaar, maar dit kost je wel een paar tientjes meer.

Fikse boeten voor het rijden zonder rijbewijs

Op je scooter rijden zonder rijbewijs is uiteraard verboden. Hiervoor kan je een boete riskeren van maar liefst 260 euro (in 2023). En dit kan in de toekomst alleen maar hoger worden. Daarnaast is het natuurlijk levensgevaarlijk, want gezien de snelheid van een scooter kan een ongeval flinke impact hebben.

Ook kun je boetes riskeren wanneer je je rijbewijs niet op tijd verlengd hebt of wanneer je je rijbewijs niet bij je hebt op het moment dat een politieagent je daarom vraagt. Ook als je rijbewijs niet goed leesbaar meer is, je onverzekerd de weg op gaat, je aan je scooter hebt laten sleutelen om de snelheid op te krikken of toch bent gaan rijden terwijl je rijbewijs is ingenomen.

FAQ scooterverzekering halen

Vanaf welke leeftijd mag je starten met scooter rijlessen?
Vanaf je zestiende levensjaar mag je praktijklessen gaan volgen voor het rijden op een scooter. Echter, op de leeftijd van 15,5 jaar mag je het theorie-examen al afleggen.
Waarom is het afsluiten van een ongevallenverzekering verstandig?
Zeker in het geval van scooter rijden ben je erg kwetsbaar. Een schuiver over het asfalt levert al snel minimaal de nodige schaafwonden op. Er kunnen ook veel ergere dingen gebeuren. De verzekeraar keert dan een bedrag uit. Ben je niet verzekerd, dan kunnen die kosten heel hoog uitvallen.
Welk rijbewijs is nodig voor het rijden op een scooter?
Voor het rijden op een scooter is het bromfietsrijbewijs nodig, ook wel rijbewijs AM genoemd.
Als je al een auto-rijbewijs hebt, moet je dan ook nog apart een scooterrijbewijs behalen?
Het is niet nodig om een apart rijbewijs te behalen voor het rijden op een scooter als je al in het bezit ben van een autorijbewijs (rijbewijs B) of een motorrijbewijs (rijbewijs A, A1 of A2). Het bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM) wordt dan al automatisch bijgeschreven op je rijbewijs.
Hoe kies je de juiste rijschool?
Let op de kosten. Betaal je bijvoorbeeld per uur of per les? Dit kan dan een groot verschil maken tussen rijscholen onderling. Let echter vooral op het slagingspercentage van de rijschool.
Hoeveel rijlessen zijn er nodig om het praktijkexamen voor het scooterrijden af te mogen leggen?
Gemiddeld zijn er zo’n vier tot zes rijlessen nodig om het praktijkexamen af te mogen leggen.

Betrouwbare informatie

Wij zijn een onafhankelijke website gespecialiseerd in verzekeringen en toegespitst op studenten en jongeren. Ons doel is het inzichtelijk en transparant maken van informatie over verzekeringen en hiervoor werken we met een vast team van specialisten.

Bronnen

Voor de totstandkoming van deze pagina zijn o.a. onderstaande bronnen gebruikt:

  • www.cbr.nl
  • www.rijsoverheid.nl

Keurmerk

Gecertificeerd door:

Logo Erkend Vergelijker

linda van Reenen

Informatie gecontroleerd door onze expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Linda van Reenen. Zij is meer dan 5 jaar werkzaam voor Studentenverzekering.nl en specialist op het gebied van studenten verzekeringen. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.

Disclaimer

Studentenverzekering.nl stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor de volledigheid en juistheid van de informatie op deze pagina. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.