Gezamenlijke uitgaven

Er kunnen (meer dan je aanvankelijk denkt) heel wat kosten onder de gezamenlijke uitgaven vallen. Die kosten kun je in verschillende categorieën plaatsen:

  • Vaste lasten: denk hierbij aan huis gerelateerde zaken zoals de huur, gas, licht en elektriciteit, maar ook aan al het andere dat maandelijks terugkomt zoals je zorg- of inboedelverzekering en je abonnementskosten voor televisie, mobiele telefonie en op streamingdiensten.
  • Huishoudelijke uitgaven: denk aan boodschappen in de ruimste zin van het woord. Dus ook wat je specifiek kwijt ben aan voeding of was- en schoonmaakmiddelen. Die laatste hoef je bijvoorbeeld niet wekelijks aan te schaffen, maar keren wel steeds terug om aan te vullen.
  • Reserveringsuitgaven: dit zijn de kosten waar je regelmatig geld voor opzij moet zetten, afhankelijk van jullie eigen spaardoelen. Dat kan een vakantie zijn, een elektrische fiets of toekomstgericht andere meubels of apparatuur voor in jullie huis

Denk ook datgene wat minder vaak terugkeert

Vergeet ook de terugkerende kosten niet als jullie bijvoorbeeld een huisdier hebben. Voeding, kattenbaksteentjes in het geval van een kat of hooi voor het konijnenhok, een jaarlijkse controle-afspraak bij de dierenarts enz. En vergeet vooral geen rekening te houden met onvoorziene kosten.

Zorg dat je een financiële buffer hebt

Zorg dat je ook samen (dus niet alleen op je persoonlijke rekening als je die aanhoudt) een bedrag opzij zet om een buffer te behouden. Stel je huisdier wordt opeens ziek, waar hoge medische kosten bij komen kijken, dan wil je niet voor een vervelende beslissing komen te staan omdat je het geld niet kan opbrengen. Of er gebeurt binnenshuis iets dat hoge kosten met zich meebrengt, terwijl je ondertussen ook nog eens onverwachts een rekening binnen krijgt van iets dat je alweer vergeten was.

Ook zijn er verschillende manieren om te bepalen op welke basis je de verdeling maakt in de gezamenlijke kosten. Voorbeelden zijn:

  • Naar verhouding van inkomen: dit houdt in dat besloten wordt dat de degene die meer verdient, ook (wat) meer betaalt.
  • De 50/50 verhouding / ieder de helft: alles door de helft delen geeft de minst scheve verhoudingen.
  • Een vaste bijdrage: in het geval dat je vriend of vriendin bij jou in komt wonen, kun je afspreken dat hij/zij een vaste bijdrage betaalt. Een soort kostgeld dus als het ware. Dit kan handig zijn wanneer een verdeling door de helft niet haalbaar is, doordat één van jullie bijvoorbeeld een veel lager inkomen heeft. Degene met het hoogste inkomen betaalt dan het meest van de gezamenlijke uitgaven.
  • Hetzelfde bedrag overhouden: voor deze methode gebruik je de volgende berekening: je telt jullie beide netto-inkomens bij elkaar op, waarna je de totale gezamenlijke uitgaven eraf trekt. Het bedrag dat vervolgens overblijft is het ‘vrij te besteden budget’, welke je door twee deelt. Vervolgens kijk je naar het inkomen van degene die het minst verdient, waarbij je dat vrij te besteden deel apart zet. Het resterende bedrag wordt dan de bijdrage voor jullie gezamenlijke uitgaven, waarbij de partner die het meest verdient de rest betaalt.

Betrouwbare informatie

Wij zijn een onafhankelijke website gespecialiseerd in verzekeringen en toegespitst op studenten en jongeren. Ons doel is het inzichtelijk en transparant maken van informatie over verzekeringen en hiervoor werken we met een vast team van specialisten.

Bronnen

Voor de totstandkoming van deze pagina zijn o.a. onderstaande bronnen gebruikt:

Keurmerk

Gecertificeerd door:

Logo Erkend Vergelijker

linda van Reenen

Informatie gecontroleerd door onze expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Linda van Reenen. Zij is meer dan 5 jaar werkzaam voor Studentenverzekering.nl en specialist op het gebied van studenten verzekeringen. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.

Disclaimer

Studentenverzekering.nl stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor de volledigheid en juistheid van de informatie op deze pagina. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.