Huishoudboekje

Als je vanuit huis voor het eerst op jezelf gaat wonen, kan het zijn dat je verrast wordt door het aantal uitgaven dat je op maandelijkse basis besteed. Het is daarom van belang dat je het overzicht houdt, zodat je geen onrealistische uitgaven doet waar je uiteindelijk mee in de problemen zou kunnen komen. Ook op latere leeftijd is het bijhouden van een overzicht zeer aan te raden, zodat je ver uit de buurt blijft van het maken van schulden.

Het huishoudboekje, letterlijk een boekje van papier

Zo’n overzicht wordt ook wel een huishoudboekje genoemd. Van oudsher was dit letterlijk een boekje van papier, waarmee scherp in de gaten gehouden werd wat er maandelijks ingebracht en uitgegeven werd. Dit om structureel overzicht te houden. Tegenwoordig kan dit online via diverse websites en speciale apps. Je kunt natuurlijk ook een Excel-bestand bijhouden, om kosten meteen gemakkelijk door te berekenen en aan te passen. Je moet dan wel een discipline ontwikkelen om dit stipt bij te houden.

Aan welke kosten moet je denken?

Denk bij het huishoudboekje aan al je vaste lasten die je hebt moeten afnemen zodra je je huis betrekt, zoals:

  • Je huur of hypotheeklasten
  • Water, gas en energie
  • Abonnementskosten voor tv en telefoon
  • Abonnementskosten op streamingdiensten zoals Spotify, Videoland of Netflix, dit lijstje kan aardig oplopen. Denk ook aan eventuele abonnementen op vakbonden, tijdschriften op kranten.

Maar denk ook aan de huishoudelijke kosten, die maandelijks terugkeren, zoals:

  • De (gezamenlijke) boodschappen
  • Verzekeringen
  • Zorg dat je ook rekening houdt met andere inkopen die je regelmatig in de stad doet. Als die vaak terugkomen, weet je door de kosten op te nemen in het huishoudboekje dat de uitgaven realistisch zijn om rekening mee te houden. Dit kan je immers weerhouden minder geld opzij te zetten voor een bepaald spaardoel.
  • Denk ook aan kosten die niet maandelijks, maar toch meerdere malen in het jaar kunnen voorkomen of piekmomenten kennen:

    • Kosten voor de dierenarts, voor controle-afspraken of welke onverwachts kunnen ontstaan
    • De dure decembermaand of een maand waarin je veel verjaardagen hebt
    • Een maand waarin je in de brievenbus meerdere rekeningen kunt verwachten voor bijvoorbeeld het voldoen van belastingaanslagen (denk aan de jaarlijkse gemeentelijke- en waterschapsbelasting).

    In het begin is nog even wennen hoe je uitgavenpatroon er precies uitziet

    In het begin, als je nooit eerder een eigen huishouden heb gehad, is het ook nog even zoeken naar hoeveel je maandelijks zal uitgeven aan boodschappen. Dan is het van belang deze kosten ruim in te schatten zodat je bij een hoger bedrag, nog steeds niet in de problemen zal raken in verhouding tot je inkomsten. Op een gegeven moment zal een duidelijk beeld ontstaan en kun je je huishoudboekje hierop aanpassen.

    Geld opzij zetten voor spaardoelen

    Vergeet ook geen rekening te houden met het maandelijks sparen voor bepaalde doelen die je hebt of die jullie samen hebben. Bereken op bijvoorbeeld op jaarbasis wat het doet als je maandelijks € 30,- apart zet voor vakantiedoeleinden of die elektrische fiets die je op den duur wel zou willen hebben.

    Bedenk ook dat er maanden tussen kunnen zitten, waarin sparen moeilijker is. Zoals de eerder benoemde decembermaand of de maanden waarin je bijvoorbeeld de rekeningen in je brievenbus ontvangt voor het voldoen van de gemeentelijke- en waterschapsbelasting. Dit zou kunnen betekenen dat je in de maanden hier voorafgaand wat extra opzij zal moeten zetten of net bepaalde uitgaven wat zal moeten minderen.

    Huishoudboekje bijhouden dient meteen als goede gespreksstof

    Een huishoudboekje bijhouden is al zeker aan te raden als je gaat samenwonen, omdat je elkaars uitgavenpatroon misschien nog niet zo goed kent of kan inschatten. Het afstemmen van het maximale bedrag dat jullie maandelijks aan boodschappen kunnen besteden, kan zo meteen fungeren als moment om af te spreken wat jullie hier maximaal acceptabel in vinden.

    Spreek bijvoorbeeld af dat het echt niet mogelijk is om meer dan 250 euro aan boodschappen per maand te besteden, omdat jullie dan elders in het overzicht in de knoop raken. Als jij of je partner bijvoorbeeld belang hecht aan juist wat ruimer boodschappen kunnen doen, dan betekent dit direct iets voor een ander onderdeel in jullie overzicht. Misschien kun je dan een keer minder eten afhalen of net wat minder opzij zetten voor vakantiedoeleinden als jullie bijvoorbeeld toch al van plan zijn een last minute te boeken.

    Het huishoudboekje opzetten is dus praktisch en behoed je van probleem, maar vormt (zeker als je dit ook regelmatig laat terugkeren om samen bij te stellen) een mooi gespreksmoment voor het bespreken van allebei jullie grenzen in de uitgaven. Als blijkt dat jullie structureel erg veel moeite moeten doen om rond te komen in zaken die jullie juist belangrijk of noodzakelijk achten, kan dit ook inzicht geven om bijvoorbeeld op een gegeven moment te moeten beslissen voor een andere baan te solliciteren of er een bijbaantje bij te zoeken.

    Vind je deze informatie nuttig?