Wat moet ik regelen voor en na de uitvaart?
Wanneer een naaste komt te overlijden kan dit veel impact op je hebben. Tijdens deze emotionele periode moet er ook nog eens van alles geregeld worden. Je krijgt ineens veel op je bordje. Binnen 6 dagen na het overlijden moet de uitvaart hebben plaatsgevonden. Je moet eigenlijk direct na het overlijden beginnen met het regelen van de uitvaart van de overledene. Wij zetten de belangrijkste zaken voor je op een rijtje van wat er voor, tijdens en na de uitvaart allemaal geregeld moet worden.
Verklaring en akte van overlijden
Als eerste heb je een verklaring van overlijden nodig. In de meeste gevallen doet de huisarts dit, tenzij het overlijden in het ziekenhuis is gebeurt. In dat geval doet de behandelend arts dit.
Daarna moet je aangifte van overlijden doen in de gemeente waar de persoon is overleden. Dit kan de uitvaartverzorger ook voor je regelen. Je ontvangt van hen vervolgens de akte van overlijden. De akte van overlijden is het schriftelijke, officiële bewijs dat er iemand is overleden. De gemeente legt het overlijden vast in de Basisregistratie Personen (BRP). De andere overheidsinstanties worden hierdoor automatisch ook op de hoogte gesteld van het overlijden. De overlijdensakte kost tussen de 10 en 15 euro.
Is er al het een en ander geregeld door de overledene zelf?
Sommige mensen hebben al bepaalde zaken geregeld voor hun overlijden. Ook is het mogelijk dat ze al bepaalde wensen hebben besproken met hun nabestaanden. Volgens de Wet op de lijkbezorging ben je verplicht om de wensen van de overledene na te leven. Een aantal dingen waar je rekening mee moet houden zijn:
- Was er door de overledene een uitvaartverzekering afgesloten? Je kunt een aanvraag bij het Verbond van Verzekeraars indienen als je niet weet of de overledene verzekerd was. Het Verbond zal nagaan of deze persoon verzekerd was.
- Was de overledene aangesloten bij een uitvaartvereniging?.
- Heeft de overledene een testament? Hierin staat wie de overledene als zijn of haar erfgenamen heeft bepaald en wie de financiële zaken van diegene mag regelen.
- Heeft de overledene een lijst met adressen om rouwkaarten naartoe te sturen?
Zoek een uitvaartverzorger
Ga eerst na of de overledene een uitvaartverzekering had, of dat diegene lid was van een uitvaartvereniging. Is dit niet het geval? Neem dan vooral de tijd om een uitvaartverzorger te kiezen en laat je informeren over de kosten. Vraag bijvoorbeeld familie en vrienden naar hun ervaringen. Bedenk en overleg eventueel met andere nabestaanden waar je de overledene wilt laten opbaren. Dit kan bij je thuis of in het uitvaartcentrum. Bedenk daarnaast of je het afscheid nemen in besloten kring wilt houden, of dat andere familieleden en vrienden de overledene ook nog een bezoek kunnen brengen.
De meeste zaken worden door de uitvaartverzorger geregeld, maar er moet ook nagedacht worden over de wensen tijdens de uitvaart zelf.
- Toespraak;
- Bloem keuze;
- Muziekkeuze;
- Tonen van foto’s;
- Catering.
Wat moet ik na de uitvaart regelen?
Helaas is al het geregel als nabestaande nog niet voorbij na de uitvaart. Zo heeft de overledene mogelijk nog een bankrekening openstaan, moeten er abonnementen opgezegd worden en het huis van diegene moet leeggehaald worden. We bespreken hieronder wat er als laatste gebeurt moet worden en hoe dit in zijn werk gaat.
Instanties op de hoogte stellen
Contracten en lidmaatchappen van de overledene zullen stopgezet of eventueel aangepast moeten worden. Veel instanties worden automatisch op de hoogte gesteld van het overlijden door de Basisregistratie Personen (BRP). Zij zullen in de meeste gevallen contact met je opnemen over het desbetreffende contract of lidmaatschap. De overige instanties zul je zelf moeten informeren van het overlijden. Op de website van de Rijksoverheid kun je kijken welke instanties automatisch informatie krijgen uit de Basisregistratie Personen. Een paar voorbeelden waarvan je zelf het lidmaatschap moet stopzetten zijn:
- Bankrekeningen;
- Telefoon- en internetabonnementen;
- Abonnementen op streamingplatforms, tijdschriften, etc.;
- Energieleverancier.
Belangrijk: om toegang te krijgen tot de bankrekeningen van de overledene moet je de bank op de hoogte stellen van het overlijden en verschillende documenten naar ze opsturen. Pas dan krijg je toegang tot de bankrekeningen van de overledene. De benodigde documenten kunnen o.a. bestaan uit:
- Kopie van je ID;
- Akte van overlijden;
- Verklaring van het Centraal Testamenten Register;
- Verklaring van erfrecht. Hierin staat wie de erfgenamen zijn;
- Verklaring van executele. Hierin staat wie de nalatenschap mag beheren namens alle erfgenamen;
- Een vrijwaringsformulier. Hierin geef je aan dat je bevoegd bent om alle financiële zaken van de overledene te regelen.
Ga bij de bank van de overledene na welke documenten zij precies nodig hebben.
Woning van de overledene
Het huis van de overledene moet verkocht worden, of de huur moet opgezegd worden. Vervolgens moet het huis leeggehaald worden. Als de overledene een koopwoning heeft dan wordt die volledig nagelaten aan de erfgenamen. Het is belangrijk om te weten dat er sprake kan zijn van een onderwaarde. Dit houdt in dat het huis minder waard is dan de openstaande schuld en verkoopkosten. Je erft dan in feite een schuld. Een mogelijkheid om dit te vermijden is om de erfenis beneficiair te aanvaarden. Wat dit is zullen wij hieronder uitleggen.
Erfenis aanvaarden, beneficiair aanvaarden of verwerpen
Het is mogelijk om de erfenis geheel of gedeeltelijk te ontvangen, of deze volledig te verwerpen.
- Verwerpen: Je weigert de erfenis. Je ontvangt niets, maar neemt ook geen schulden over van de overledene;
- Zuiver aanvaarden: Je accepteert de totale erfenis, inclusief de bezittingen en schulden van de overledene;
- Beneficiair aanvaarden: Je aanvaardt alleen de erfenis als de bezittingen groter zijn dan de schulden. De schulden van de overledene worden eerst afbetaald en het restant is je erfenis. Je bent niet met je eigen vermogen aansprakelijk voor de schulden van de overledene.