De eerste stap is alles in veiligheid te stellen en mogelijke verdere schade zoveel mogelijk te voorkomen dan wel te beperken! Dit wordt door aansprakelijkheidsverzekeraars ook wel als bereddering omschreven.
Vervolgens is het zaak de schade z.s.m. te melden bij je aansprakelijkheidsverzekeraar. Dit kan vaak op verschillende wijzen, via een online schadeformulier of telefonisch bijvoorbeeld. Probeer bij het indienen van het schadeformulier zoveel mogelijk relevante informatie en bewijsmateriaal bij te voegen. Op die manier kan de verzekeraar het schadegeval goed beoordelen. Je kan hierbij denken aan:
Er zijn nog een aantal belangrijke zaken waar je op moet letten bij schade:
Op het moment dat je geen rekening houdt met bovengenoemde eigen plichten bij schade, bijvoorbeeld bij het zoveel mogelijk beperken van verdere schade, kan het zijn dat je minder of zelfs geen schadevergoeding uitgekeerd krijgt. Tegen deze beslissing kan je overigens bezwaar maken bij de verzekeraar.
Na de schademelding zal je aansprakelijkheidsverzekeraar de schade beoordelen en kijken of er sprake is van aansprakelijkheid. Verzekeraars hanteren hiervoor verschillende reactietermijnen. Meestal krijg je binnen een week tot 10 dagen wel bericht. Ook zal de verzekeraar beoordelen of de aansprakelijkheidsverzekering dekking biedt voor de schade die is toegebracht. Hieruit kunnen een aantal beslissingen voortvloeien:
Indien je aansprakelijkheidsverzekeraar van mening is dat je aansprakelijk bent en de verzekering voor deze schade dekking biedt, wordt je claim toegekend. De gedupeerde van de schade, bijvoorbeeld de vriend waar je per ongeluk de kast met aquarium hebt omgestoten, krijgt dan zo snel mogelijk het bedrag (in de regel vaak binnen een week) op zijn rekening gestort van jouw aansprakelijkheidsverzekeraar. Je hoeft dus zelf niets te doen.
Soms kan het zo zijn dat, om het schadegeval te kunnen beoordelen, je verzekeraar aanvullende gegevens nodig heeft of aanvullend onderzoek is vereist. Het kan zijn dat je zelf om aanvullende informatie wordt gevraagd of een expert wordt ingeschakeld om de schade op te nemen. Aan de hand van het rapport met de onderzoeksuitkomsten wordt de schade opnieuw beoordeeld door je aansprakelijkheidsverzekeraar.
Bij bepaalde schadegevallen is herstel niet altijd mogelijk bijvoorbeeld bij herstelbare schade of diefstal in deze gevallen zal je verzekeraar om aanvullende informatie vragen bijvoorbeeld:
In het geval je niet aansprakelijk bent voor de schade, zal je aansprakelijkheidsverzekeraar aan de gedupeerde laten weten dat jij niet schadeplichtig bent.
Het kan zijn dat je aansprakelijkheidsverzekering geen dekking biedt voor de toegebrachte schade. Je verzekeraar zal je hierover informeren en ook nader aangeven wat je mogelijk verder kan doen. Benieuwd naar de dekking van verschillende aansprakelijkheidsverzekeringen? Vergelijk zelf de dekking, premie en voorwaarden in onze top 5 aansprakelijkheidsverzekeringen!
Vind je deze informatie nuttig?