Studenten creditcard aanvragen

Het aanvragen van een creditcard is eenvoudig. Wanneer je weet bij welke maatschappij je een creditcard wil aanvragen, kan je meestal online een verzoek indienen. Vaak kun je ook online al je gegevens uploaden, zoals je inkomensoverzicht en uitgavenpatroon. Vervolgens moet je een periode wachten, zodat de creditcardmaatschappij de tijd heeft om je aanvraag te beoordelen. Na een periode van enkele dagen of weken, krijg je van de maatschappij bericht of je in aanmerking komt voor een creditcard en wat je limiet is. Vervolgens krijg je de creditcard thuis opgestuurd en moet je deze activeren.

Studenten creditcard vergelijken

Hoe kan ik mijn kaart activeren?

Heb je een creditcard aangevraagd en deze thuis ontvangen dan kan je deze nog niet direct gebruiken, de creditcard moet eerst geactiveerd worden. Dit doet men vanuit veiligheidsoverwegingen. Om deze reden ontvang je ook eerst de creditcard thuisgestuurd en een paar dagen later de pincode. In enkele gevallen kun je zelf de pincode kiezen. Heb je de creditcard in huis dan wisselt het per maatschappij hoe je de kaart kunt activeren. Hoe je dit doet staat uitgebreid beschreven in de brief die je bij de creditcard ontvangt. Vind je dit niet duidelijk, dan kun je ook op de website van je creditcardmaatschappij kijken voor uitleg, maar meestal is dit niet nodig en is het activeren erg eenvoudig. Het activeren dien je binnen een bepaalde periode te doen, doe het activeren dus zo snel mogelijk na ontvangst. Heb je een prepaid creditcard dan kun je de kaart pas gebruiken nadat je een bepaald bedrag op de kaart hebt gestort.

Hoe kan ik de limiet van mijn creditcard verhogen?

Heb je een creditcard aangevraagd, maar wil je een hogere limiet dan de maatschappij je heeft toegewezen dan kun je hiertoe een verzoek indienen bij je creditcardmaatschappij. Vaak kan dit alleen als je in de tussentijd een hoger inkomen hebt gekregen of wanneer je vaste lasten omlaag zijn gegaan. Creditcardmaatschappijen hanteren een strenge toetsing voordat ze een het limiet ophogen. Een verzoek tot ophoging van je limiet kan je zowel telefonisch als online indienen. Vaak zal je vervolgens aanvullende financiële informatie aan de creditcardmaatschappij moeten overleggen. Krijg je geen hogere limiet? Sommige mensen proberen dan bij een andere maatschappij nog een creditcard aan te vragen. Helaas heeft dit vaak geen zin, omdat maatschappijen kunnen zien of je al een BKR registratie hebt.

Wat is een BKR registratie?

Sluit je in Nederland een lening af die hoger is dan €250,- dan is de kredietverstrekker verplicht om dit door te geven aan Stichting Bureau Krediet Registratie (BKR). Wanneer je een creditcard afsluit, wordt dit dus doorgegeven aan het BKR. Betaal je elke maand op tijd je creditcard rekening en andere leningen, dan heeft de BKR registratie geen gevolgen. Krijg je echter schulden, dan zal je BKR registratie negatief worden. Dit heeft vervelende consequenties, wanneer je in de toekomst financiële producten af wilt sluiten. Zorg daarom dat het nooit zover komt.

Het is goed om te weten dat een positieve BKR registratie ook al invloed kan hebben bij het aanvragen van financiële producten. Alle meldingen bij het BKR worden meegenomen bij het beoordelen van een nieuw financieel product, omdat ze worden gezien als een onderdeel van je maandelijkse lasten. Om deze reden zeggen sommige mensen hun creditcard op wanneer ze een huis willen kopen.

Hoe kan ik mijn studenten creditcard opzeggen?

Het opzeggen van een creditcard is doorgaans erg eenvoudig. Dit kan vaak zowel via de telefoon als via de e-mail. Soms zal de creditcardmaatschappij vragen of je de pas terug kan sturen, gebeurt dit niet dan kun je het beste zelf je creditcard vernietigen. Houd er rekening mee dat sommige creditcardmaatschappijen een opzegtermijn hanteren van één of twee maanden. Daarnaast verloopt een creditcard nooit automatisch, als de datum die op je creditcard staat is verstreken, krijg je een nieuwe pas toegestuurd. Je moet dus echt, zelf als klant, actie ondernemen wanneer je de creditcard stop wil zetten.

Betrouwbare informatie

Wij zijn een onafhankelijke website gespecialiseerd in verzekeringen en toegespitst op studenten en jongeren. Ons doel is het inzichtelijk en transparant maken van informatie over verzekeringen en hiervoor werken we met een vast team van specialisten.

Bronnen

Voor de totstandkoming van deze pagina zijn o.a. onderstaande bronnen gebruikt:

  • www.afm.nl
  • www.veiligbankieren.nl
  • www.wijzeringeldzaken.nl

Keurmerk

Gecertificeerd door:

Logo Erkend Vergelijker

linda van Reenen

Informatie gecontroleerd door onze expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Linda van Reenen. Zij is meer dan 5 jaar werkzaam voor Studentenverzekering.nl en specialist op het gebied van studenten verzekeringen. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.

Medisch advies

Onze website heeft als doel om studenten en jongeren zo goed mogelijk te informeren over verzekeringen in begrijpbare taal. Wij zijn geen zorgverlener en mogen dan ook geen medisch advies geven. Heb je een medische vraag? Leg deze dan voor aan een arts of een medisch professional. Geeft een arts andere informatie dan hetgeen je op onze website leest, luister dan altijd naar je arts.