De verhuizing

Of je nu samen een nieuw huis gaat betrekken of bij de ander gaat inwonen, bij samenwonen en verhuizen komt zoveel kijken, dat je makkelijk het een en ander vergeet of over het hoofd ziet. Door alert te zijn op de volgende punten, ben je hopelijk een stukje geholpen.

Denk tijdig na over je inboedel

Het is handig om tijdig te starten met het bekijken van je inboedel. Wat gaat mee? Wat gaat weg omdat het kapot is? Wat gaat weg waar je iemand uit je omgeving nog blij mee kunt maken? Zitten er spullen bij die naar de Kringloop gebracht kunnen worden? En wil je misschien zelf ook eens kijken bij de kringloop of er iets voor je nieuwe inboedel bij zit? Moet er wat naar het grofvuil en breng je dit dan zelf weg of laat je het ophalen? Welke tijden en dagen zijn hiervoor dan beschikbaar om een afspraak te maken? Wat gaat weg, omdat het op internet verkocht gaat worden? Wat blijft achter voor specifiek de volgende huurder of koper en tegen een prijs? Zo ja, wat voor bedrag wil je er dan minimaal voor hebben en wat is daarin realistisch, moet je hiervoor bijvoorbeeld een en ander vergelijken op internet?

Vroeg starten met inpakken, maar ook niet te vroeg

Het is verstandig om al vroeg te beginnen met inpakken. Bedenk wel, als het nog even duurt, dat je ook nog comfortabel moet kunnen leven in de woning tot de betreffende datum. Iets moeten opzoeken voor een recept, terwijl je kookboeken precies al ingepakt zitten in de onderste doos van de stapel, wil je voorkomen als je voorlopig nog wat avondjes te koken hebt in je huidige woning. Wees dus ook niet meteen te enthousiast met inpakken, ook omdat het risico bestaat dat je vergeet wat in welke doos zit.

Echter, alle beetjes helpen, dus alles wat alvast wel kan worden ingepakt maar ook alles wat je alvast zoveel mogelijk kunt uitzoeken, selecteren, apart kan zetten of vooral vast kan weggooien helpt je verderop in het proces wel degelijk.

Regelzaken betreffende je huidige woning

In het geval van een huurwoning: zeg de huur van je huidige woning tijdig op, houd hierbij rekening met de opzegtermijn. Deze staat in je huurcontract aangegeven. Bij twijfel, vraag die informatie dan altijd voor de zekerheid op bij de verhuurder en noteer met wie je gesproken hebt.

Het is sowieso aan te raden om even een kijkje op de website van de verhuurder te nemen, afgezien van de opzegtermijn. Afgezien van bepaalde voorwaarden, werken sommige verhuurders ook juist met een bonus. Wanneer je de datum van vertrek ruim op tijd weet, kan de verhuurder zo inspelen op de woning zo snel mogelijk in de verhuur te krijgen. Dit is dan natuurlijk wel verbonden aan een maximaal aantal weken vooraf.

Vergeet ook andere zaken die bij je huurwoning behoren niet op te zeggen, zoals wanneer je een garagebox huurt.

Wees er zeker van dat je op de hoogte ben van hoe je de woning straks moet achterlaten. In het geval van een huurwoning, weet van te voren of je behang mag laten hangen, of de gaatjes gedicht moeten worden enz. In het geval van een koopwoning: wat moet je opknappen voor de nieuwe koper en kom na wat je hebt afgesproken op de lijst van zaken aan spullen die achterblijven.

Een goede voorbereiding is het halve werk!

Sommige dingen lijken in het begin overdreven om vast te regelen, maar uiteindelijk zul je er blij mee zijn dat je ze tijdig geregeld heb. Je hebt straks al genoeg aan je hoofd.

Zo is het verstandig er zo vroeg mogelijk bij te zijn als het gaat om het opnemen van je verlofdagen. Als het normaal geen probleem is om last minute een verlofdag op te nemen en je het dus uitstelt, zal je nu net zien dat de collega die jou waar moet nemen, dan ook net in die periode verlof wil opnemen. Bovendien, als je van te voren moet overleggen en afstemmen met collega’s om vrij te kunnen nemen, krijg je soms niet zo snel antwoord (en ben je afhankelijk van iemand anders) als je zou willen. Al tijdig kijken naar wat mogelijk is en mensen op de hoogte stellen kan dus zeer schelen.

Plantechnisch helpt het ook om op voorhand te weten wanneer je zeker weten vrij ben, zodat je de grote klussen op die dag kan plannen. Het scheelt stress om te weten dat je, je straks zeker weten focussen kunt op de verhuizing, zonder half ook nog aan het werk te moeten zijn.

Denk ook aan welke vrienden of familieleden je kan vragen om je / jullie te helpen, peil hen op welke dagen ze kunnen en maak hier eventueel een verdeling van door een schema op te stellen en hen hier tijdig van op de hoogte te brengen. Indien zij ook verlof moeten opnemen, help hen er dan aan herinneren dat ze dit op tijd regelen.

Goede voorbereiding is het halve werk, ook op financieel gebied

Verder voortbordurend op een goede voorbereiding:: maak voor jezelf een begroting van de kosten die eraan zitten te komen. Vermoedelijk heb je dit al gedaan voordat je je verhuizing in gang zette, maar het is handig om nog eens kritisch te kijken of het echt allemaal haalbaar is en waar je eventueel moet aanpassen.

Vergeet ook de verhuiskosten zelf niet mee te nemen in je overzicht. Hoeveel gaat een verhuisbedrijf je bijvoorbeeld kosten of wat zijn de kosten per dag als je zelf een busje huurt? Loopt het erg uit de hand, dan kun je hier weer aanpassingen op maken. Misschien vraag je dan toch liever die vriend met aanhangwagen die je kent, om een dag mee te helpen. Of kun je zo beslissen om toch meer in één dag te doen dan het plan dat je eerder misschien had, van het spreiden van heen-en weer rijden over meerdere dagen.

Indien je een verhuisbedrijf gaat inschakelen, vergelijk de kosten van de diverse verhuisbedrijven in de regio dan. Hou ook rekening met de voorwaarden en eventuele toeslagen op bepaalde dagen en/of tijdstippen.Vergeet vervolgens het verhuisbedrijf niet op tijd vast te zetten voor de betreffende data.

Adreswijzigingen doorgeven

Het is fijn om op voorhand heel goed inzichtelijk te hebben wie er op de hoogte moet worden gesteld van je verhuizing. Zijn er bijvoorbeeld bedrijven die automatisch van je afschrijven, waar je straks geen diensten meer van nodig heb? Denk ook aan een schoonmaakster, glazenwasser of schoorsteenveger die van je verhuizing op de hoogte moet zijn.

En uiteraard: denk aan het doorgeven van je adreswijziging voor organisaties die je post sturen. Handig is om in dit laatste geval gebruik te maken van de verhuisservice. Die kun je gebruiken als je gaat verhuizen of net verhuisd bent (let op: wel tegen betaling) en afnemen bij bijvoorbeeld een postorderbedrijf. Hierbij vul je 1 keer je nieuwe adresgegevens in, waarbij je selecteert aan welke bedrijven je dit wil laten weten. Hierna zal de verhuisservice alle relevante bedrijven hiervan inlichten.

Hierdoor regel je dat je geen belangrijke informatie mist, omdat post bedoeld voor je oude adres nu automatisch naar je nieuwe adres wordt gestuurd. Daarbij ben je meteen in het bezit van een handig overzicht van alle bedrijven die hierover geïnformeerd worden. Je kunt zelf kiezen hoeveel weken je de post wil laten doorsturen (dit kan variëren tussen de 2 en 52 weken), voor het aantal weken dat je afneemt betaal je uiteraard wel.

Let ook op dat je de verhuisservice voor (uiterlijk 4 dagen van te voren) de verhuizing al aanvraagt. Let wel echt op de voorwaarden, niet alles wordt doorgestuurd door de verhuisservice. Denk aan post die doorgezonden moet worden aan een buitenlands adres, een aangetekende brief, post die niet door de brievenbus past en -afhankelijk van waar je de verhuisservice afneemt- een postorderbedrijf wil vaak geen post doorzenden dat van een ander postorderbedrijf op het oude adres aankomt.

Andere punten om aan te denken voor de verhuizing

  • Indien je opnieuw een huurwoning betrekt, vraag dan op tijd huursubsidie aan als je hiervoor in aanmerking komt.
  • In het geval van een huidige koopwoning? Zorg dan dat deze te koop wordt aangeboden. En wees voorbereid dat het opeens snel kan gaan, maar ook dat het langer kan duren dan je misschien in eerste instantie verwacht of hoopt. In geval van daarna overgaan naar wederom een koopwoning, zorg dat je vooraf zeker weet dat je dit financieel redt door een financieel adviseur te raadplegen en regel vervolgens de hypotheek. Schakel sowieso waar nodig begeleiding in zoals een aankoopmakelaar, om het proces van een hoop regelen en documenten aanleveren voor jezelf overzichtelijk te houden.
  • Zeg gas, water en licht tijdig op. En regel dit meteen voor in je nieuwe woning. Dit is overigens een mooi moment om energieleveranciers te vergelijken. Ben je wel echt aangesloten bij de meest goedkope leverancier en is dat ook de meest passende voor in jullie nieuwe woning straks? Let ook op de acties van energieleveranciers die interessant kunnen zijn wanneer je overstapt naar een andere aanbieder.
  • Denk tevens na over (eventueel een nieuwe) telecom- en internetaanbieder, vergelijk prijzen en acties. Houd wederom rekening met opzegtermijnen en andere voorwaarden. Behoud je dezelfde leverancier, stel hen dan op de hoogte van je verhuizing en per wanneer dit zal zijn.

Tijdens de verhuizing

Let net voor of tijdens de verhuizing op de volgende punten:

  • Indien je geen gebruik maakt van een verhuisbedrijf, is het verstandig om vooraf te bekijken of je een verhuisbus zelf mag rijden met het rijbewijs dat je hebt.
  • Bekijk dan ook vooraf waar je de bus eventueel kan en mag parkeren (en/of tegen betaling)
  • Wanneer je meubels gaat demonteren, zorg dan dat de onderdelen goed bij elkaar blijven in een zak of doosje, om latere frustratie te voorkomen.
  • Let op dat je een verhuisdoos niet te zwaar belast met gewicht. Niet alleen om een uit elkaar gezakte bodem te voorkomen, maar ook voor je eigen lichamelijke comfort. Soms is een extra keer lopen voor een doos veel minder storend, dan je kapot tillen aan een te zwaar beladen doos. Bepaald wat comfortabel en te doen is. In je vriendengroep kan het immers ook zo zijn, dat degene die jou helpt en een doos optilt van de stapel net last heeft van zijn rug of fysiek gezien net wat voorzichtiger moet zijn dan jijzelf.

Verschillende verhuisdozen

Wees je ervan bewust dat er verschillende soorten verhuisdozen staan, om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Er zijn meer varianten mogelijk dan je misschien denkt.

Zo bestaan er speciale dozen voor het vervoeren van glazen, deze zijn voorzien van een stevige kartonnen vakverdeling, waarvan je er meestal meerdere op elkaar kunt leggen. Zo kun je in één keer heel veel glazen kwijt, bijvoorbeeld soms wel 25 glazen per laag. Een zelfde soort doos bestaat ook voor wijnliefhebbers; om je wijnflessen stootvrij te kunnen vervoeren.

Ook bestaan er speciale verhuisdozen voor kleding, die zijn dusdanig ingericht dat je je kleding zelfs aan de hanger kunt laten zitten, zodat je ze niet verkreukeld weer uit de doos hoeft te halen.

Verhuisdozen speciaal voor boeken bestaan ook, die zijn steviger dan een gemiddelde verhuisdoos, zodat je bij veel gewicht niet de kans loopt dat de onderkant eruit scheurt.

Ben je een kunstliefhebber? Dan is het handig om je te verdiepen in speciale verhuisdozen voor schilderijen. Een beschadiging in de chaos van verhuizen is immers zo gebeurd en dat wil je nu net precies niet met die mooie, misschien wel hele dure, schilderijen.

Tips

Hieronder volgen nog een aantal tips, om de verhuizing zoveel mogelijk te vergemakkelijken.

  • Tijdens het verhuizen is er niks frustrerender dan een onderkant van een verhuisdoos die er opeens uit ligt of een doos die niet goed dicht kan. Het loont dus de moeite om op voorhand te zorgen voor goed materiaal. Kies dus voor goede kwaliteit verhuisdozen, stevige tape en een duidelijke, zwarte stift om mee op de dozen te kunnen schrijven.
  • In plaats van uitgebreide teksten op de verhuisdozen te schrijven waar wat heen moet (als je van iemand verhuisdozen hebt gekregen, kan de doos al helemaal volstaan met teksten), kun je de dozen nummeren. Geef daarbij elke kamer van jullie nieuwe huis een nummer en licht iedereen die helpt hierover in. Vervolgens is met het verhuizen van de dozen, voor iedereen met 1 blik duidelijk waar de doos in het huis naartoe moet.
  • Probeer zoveel mogelijk de verhuisdozen bij elkaar te rangschikken, kamer bij kamer, zodat het overbrengen van de spullen zo praktisch mogelijk verloopt.
  • Niet genoeg vulmateriaal om dozen met kwetsbare spullen mee op te vullen? Er zijn meer opties dan je denkt. Spaar een tijdlang oude kranten, folders en bijvoorbeeld dozen van crackers en andere voedingsmiddelen op, om in de dozen te kunnen opvullen als schokdemper.
  • Doorgaand op vulmateriaal, het kan ook een optie zijn om servies bijvoorbeeld te verpakken in combinatie met handdoeken, badlakens en vaatdoeken.
  • Denk aan veiligheid. Kies er dus bijvoorbeeld voor om brandbare spullen apart te houden en niet in aanraking te laten komen (ook niet eenmaal in huis aangekomen tijdens de chaos van de eerste verhuisdagen) met chemische schoonmaakmiddelen en bepaalde spuitbussen die je her en der heb staan.
  • Wees ook alert met medicijnen. Verzamel ze in kleine doosjes zodat er niks kwijt raakt in een grotere doos met meerdere spullen. En wees bewust van waar je ze precies inpakt, zodat wanneer je ze nodig hebt je niet eerst allerlei dozen hoeft uit te pakken, omdat je het niet meer precies weet.
  • Pak de verhuisdozen in zoals wanneer je op vakantie gaat, wat heb je echt nodig de eerst komende dagen in het huis? Het scheelt als je vast in de badkamer een tandenborstel, een kam, deodorant of wat haar- en/of make-up producten heb klaarstaan voor de volgende dag. En dat je voor diezelfde avond ook meteen je pyjama en mobiele oplader weet te vinden zonder al teveel stress.
  • Probeer, mits je de ruimte hebt (als je het niet eerder heb gedaan, dan kan het lonen daarmee te starten vanaf het nieuwe huis) zoveel mogelijk de originele verpakkingen van bijvoorbeeld de tv of het dure koffiebonen apparaat dat je hebt aangeschaft te bewaren. Vaak zijn die dozen namelijk speciaal ontworpen door de fabrikant als zijnde schokdempend voor hetgeen erin vervoerd wordt.
  • Wees voorzichtig met lampenkappen, deze kunnen heel snel beschadigen. Handiger is om ze apart te verpakken en dan pas op locatie te monteren.
  • Zoals het handig is om zoveel mogelijk organisatorisch in te pakken, zo is uitruimen ook een kunst op zich. Door de dozen vooraf te nummeren, scheelt het al dat de dozen alvast zoveel mogelijk op hun bestemming kunnen worden geplaatst. Het is verstandig om vervolgens per kamer de betreffende doos uit te ruimen. Het is dan aan te raden eerder aan je slaapkamer te beginnen dan dat je in het extra kamertje of op zolder begint. Zo heb je daar alles geregeld om aan een goede nachtrust toe te komen en associeer je je slaapkamer zo snel mogelijk met een rustige plek en niet met een chaos, door alle dozen die daar een tijd onrust staan te veroorzaken.

Voor alle bovenstaande tips doe je er goed aan, om deze ook mee te nemen in je verhuisplanning. Kiezen voor kwalitatieve verhuisdozen bijvoorbeeld? Bedenk dan ongeveer wanneer je deze wil kopen en wanneer je wil beginnen met pakken. Oud papier als vulmateriaal gebruiken? Bedenk dan vanaf wanneer je het oud papier gaat opsparen en zo verder.

Betrouwbare informatie

Wij zijn een onafhankelijke website gespecialiseerd in verzekeringen en toegespitst op studenten en jongeren. Ons doel is het inzichtelijk en transparant maken van informatie over verzekeringen en hiervoor werken we met een vast team van specialisten.

Bronnen

Voor de totstandkoming van deze pagina zijn o.a. onderstaande bronnen gebruikt:

Keurmerk

Gecertificeerd door:

Logo Erkend Vergelijker

linda van Reenen

Informatie gecontroleerd door onze expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Linda van Reenen. Zij is meer dan 5 jaar werkzaam voor Studentenverzekering.nl en specialist op het gebied van studenten verzekeringen. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.

Disclaimer

Studentenverzekering.nl stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor de volledigheid en juistheid van de informatie op deze pagina. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.