Regelgeving omtrent verzekeren scooter
Op het moment dat je een scooter hebt aangeschaft of misschien zelfs hebt gekregen, of het nu een gebruikte of nieuwe scooter betreft, is het belangrijk je te verdiepen in de geldende regelgeving. Niet alleen de in het verkeer geldende regelgeving, verplichte stof bij het behalen van je scooter rijbewijs, maar ook de geldende regels omtrent het verzekeren van je scooter.
In dit artikel staat de regelgeving omtrent het verzekeren van je scooter centraal: zowel de algemeen geldende regels vanuit de Nederlandse wetgeving als de algemene voorwaarden en specifieke regels opgelegd door je scooterverzekeraar. Ook wordt uitgelegd waar je met klachten terecht kan.
Algemene regelgeving
Op het moment dat je de eigenaar wordt van je nieuwe of gebruikte scooter en het kenteken op jouw naam is gezet ben je direct verplicht een scooterverzekering te regelen. Dat is ook het geval als je de scooter niet (direct) gaat gebruiken, een aantal voorbeelden:
- Je bent van plan je scooter in de schuur te stallen;
- Wellicht ga je de scooter nog een opknapbeurt geven;
- Je moet je scooterrijbewijs nog halen.
Wil je het verzekeren van je bromfiets nog uitstellen?
Misschien wil je nog even wachten met het verzekeren van je bromfiets om één van bovenstaande redenen. In dat geval dien je het kenteken te schorsen bij de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW). Met het schorsen van je scooter geef je aan dat je niet zal deelnemen aan het verkeer op de openbare weg. Waar kan je een schorsing regelen? De meeste grote postkantoren bieden deze mogelijkheid, maar is ook zo online geregeld op de website van het RDW met je DigiD.
Tot slot: een schorsing kost je €10,50 op jaarbasis en dien je ieder jaar opnieuw te verlengen. Wil je de schorsing eerder stopzetten? Dat kan op ieder moment zonder extra kosten.
Ongeval?
Bij een ongeval dien je het Europees Schadeformulier in te vullen. Lees hier meer over het melden van schade
Specifieke regelgeving: algemene voorwaarden
Naast de algemeen geldende regelgeving voor je scooter wat betreft de verzekering zal je ook specifieke regels aantreffen in de algemene voorwaarden van de scooterverzekering die je op het oog hebt (of inmiddels al hebt afgesloten). Deze regels kunnen enigszins verschillen per verzekeraar maar komen in grote lijnen op veel punten overeen.
Waar vind je de specifieke regels voor je scooterverzekering?
De specifieke regels voor je scooterverzekering vind je terug in de polisvoorwaarden. Een aantal voorbeelden:
- Wanneer gaat je verzekering in en hoe lang is de bedenktijd?;
- Looptijd van je scooterverzekering en opzeggingsvoorwaarden;
- Wanneer mag je de scooterverzekering opzeggen?;
- De betaling van de premie voor je scooterverzekering;
- Jouw verplichting bij het afnemen van de scooterverzekering, waaronder een zorgplicht en het zo snel mogelijk melden van schade;
- Regels omtrent het vaststellen van de schade;
- Regels omtrent de vergoeding van de schade;
- De landen waarin je scooterverzekering geldig is;
- De werking en regels van de schadevrije jaren.
Het is van belang, alvorens je een scooterverzekering afsluit, de verschillende verzekeringen op zowel dekking als premie met elkaar te vergelijken en je te verdiepen in bovenstaande algemene en specifieke regelgeving. Vergelijk hier een handige Top 5 scooterverzekering
Tot slot: een klacht indienen
Heb je een klacht over je scooterverzekeraar? Ten eerste kan je met klachten bij de verzekeraar zelf terecht. Wordt de klacht niet naar wens behandeld? Je kan dan een brief sturen naar het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening). Dit instituut zal trachten te bemiddelen tussen jou en de verzekeraar om tot een oplossing van het probleem te komen. Lukt dat niet? Dan neemt het Kifid een beslissing in de zaak.