Elektrische scooters

Tegenwoordig kun je er niet meer omheen: de elektrische scooter. Ook wel e-scooter genoemd. Heel populair en tegelijkertijd daarmee zeer diefstal gevoelig. In de toekomst kun je er niet meer omheen. Maar wat zijn exact de voordelen? En zijn er ook nadelen te noemen in vergelijking met de op benzine rijdende scooter? Zeg je elektrische scooter, dan zeg je ook accu. In deze tekst lees je vele tips hoe de levensduur van je accu zo optimaal mogelijk te maken.

Voordelen van de elektrische scooter

Als scooterrijder ken je vast de volgende situatie maar al te goed: je scooter wil op een koude ochtend niet starten. Je bent minuten verder voordat je hem eindelijk aan de praat weet te krijgen. En dat is nu juist een groot voordeel van de elektrische scooter; want heb je een goed functionerende accu en zorg je vooraf dat hij tijdig volledig is opgeladen, dan kun je ervan uit gaan dat je moeiteloos weg kan rijden. Ook het warm rijden is niet meer nodig. Je scooter voelt precies hetzelfde aan de gehele rit.

Voordelen van een elektrische scooter

  • Milieu

    Een elektrische scooter is veel beter voor het milieu! Men wil er in klimaatakkoord zelfs naartoe dat er over enkele jaren alleen nog maar elektrische scooters rondrijden, dus dat zegt wel wat! Je bent zo ook meteen op de toekomst voorbereid.

    Daarbij heb je zo ook toegang tot zogenaamde milieuzones. Bij een scooter die op benzine rijdt, kun je er namelijk tegenaan lopen dat je vanwege de uitstoot van je voertuig niet overal mag rijden. Dit soort zones zullen in de toekomst steeds meer toenemen door het gehele land, daar waar dit nu alleen nog in de wat grotere steden voorkomt.

  • Stank

    Een elektrische scooter stinkt niet. Van die kenmerkende benzinegeur die nogal kan stinken ben jij als scooter rijden dus mooi af! En ook dit draagt natuurlijk weer bij aan het milieu, aangezien de uitstootgassen soms ook (zeer) schadelijk kunnen zijn. En voor je directe omgeving is dit ook fijn: de buren die net naar buiten komen, hoeven niet meer te merken dat jij net op je scooter vertrokken bent.

  • Geluid

    Een elektrische scooter maakt amper geluid, laat staan lawaai. Je zult enkel het ruisen van de banden over de weg horen of een zacht geluid bij het remmen doordat de remblokken een beetje over de remschijf slepen.

  • Tijsverlies

    Met een elektrische scooter ga je onnodig tijdsverlies tegen; want geen opstartproblemen ‘s ochtends vroeg dus, zoals eerder genoemd. De meeste elektrische scooters zijn ook redelijk klein en compact van formaat, zodat je er gemakkelijk mee kan parkeren en efficiënt van A naar B kunt komen.

  • Goedkoper

    Het rijden op een elektrische scooter is goedkoper dan het rijden op benzine. Zeker vandaag de dag is benzine immers hartstikke duur. Al zeker als je scooter ook je hoofdvervoermiddel is en je er lange stukken op rijdt is dit voordeel dus aanzienlijk. Hoe meer kilometers, hoe meer benzine je vanzelfsprekend daarin ontloopt met een elektrische scooter. Alleen al het gegeven dat je soms moet omrijden om bij het tankstation te komen zijn heel wat kilometers die je bespaart.

    Daarnaast kun je ook nog vrij gemakkelijk de elektriciteitskosten van het opladen uitsparen bij een elektrische scooter, omdat je ook buitenshuis gebruik kunt maken van oplaadpunten. In veel gevallen is dit in ieder geval al bij veel werkgevers het geval en de kans is natuurlijk heel groot dat er steeds meer oplaadpunten bij gaan komen.

  • GPS tracking tegen diefstal

    Een leuke extra, waarschijnlijk niet het belangrijkste voordeel, maar toch: is dat de elektrische scooter vaak van ‘slimme functies’ voorzien is. Vooral handig omdat deze je ook kunnen helpen bij het tegengaan van diefstal. Zie hierover meer onder het kopje ‘slimme functies’.

  • Minder storingen

    Een heel belangrijk voordeel: de kans op storingen en andere defecten is bij een elektrische scooter veel minder groot. Dat is niet gek: de benzine rijdende scooter zit ter vergelijking namelijk redelijk complex in elkaar; met heel veel aparte onderdelen die ook nog eens vlekkeloos met elkaar moeten te zien samen te werken. Daar waar de de elektrische scooter eigenlijk maar uit één groot motorblok bestaat. Die zorgt er samen met de accu voor dat je kan rijden.

    Niet alleen scheelt dit dus in de onzekerheid dat je langs de kant van de weg stil kan komen te staan; het scheelt je uiteraard ook ontzettend veel in je onderhoudskosten. Bij de elektrische scooter moet je feitelijk alleen goed alert blijven op de conditie van je banden en je remmen. En eens in de zoveel tijd moet er wellicht iets vervangen worden bij je verlichting. De grootste kostenpost waar je wel tegenaan kan lopen is natuurlijk de accu, maar een goede zou zeker een aantal jaar door moeten kunnen. Hiervoor is het wel van belang dat je de accu uiteraard goed onderhoudt. De levensduur hiervan heb je zelf voor een groot gedeelte in de hand.

Nadelen van de elektrische scooter

Er zijn dus een heleboel voordelen te noemen aan het elektrisch rijden. Maar er moeten toch vast ook nadelen zijn? Ja, er zijn ook zaken die het rijden op benzine in zijn voordeel heeft.

  • De elektrische scooter is (veel) duurder in aanschaf. Maar zoals eerder aangegeven betaalt dit zich zeker terug. Toch, kan het een nadeel zijn als je als student krap bij kas zit en je opeens zo’n grote uitgave moet doen. Je moet immers ook nog eens geluk hebben met het treffen van een kwalitatief goede accu, anders ben je nog weer heel veel kosten verder. Dat is dan dubbel als je bedenkt dat je een benzine scooter nogal eens voor ‘een koopje’ tweede- of derdehands op de kop kan tikken via internet.
  • Bij een elektrische scooter is er sprake van een minder groot actieradius. Dat wil zeggen dat je met een volle accu minder kilometers zal kunnen afleggen dan op de volle tank van een scooter die op benzine rijdt. Je moet dus eerder je accu opladen dan dat je normaal gesproken zou moeten tanken. Je hebt minder bereik. Aan de andere kant hoeft dat geen probleem te zijn, omdat je na elke rit de scooter gemakkelijk weer op het stopcontact kunt aansluiten. Het is ook maar net hoe jouw persoonlijke situatie is: hoe vaak leg je lange afstanden af?
  • Bij een elektrische scooter ben je sterk afhankelijk van de kwaliteit van de accu. Op een gegeven moment is deze hoe dan ook aan vervanging toe. Al moet daarbij gezegd worden dat de accu’s van tegenwoordig van veel betere kwaliteit zijn geworden en dat ze een veel langere levensduur hebben gekregen. Echter; wanneer de accu eenmaal vervangen moet worden, is de aanschaf van een nieuwe accu wel weer een flinke uitgave.
  • Veel elektrische scooters zijn wat aan de kleine kant. Dat kan tijdens het rijden en parkeren wel degelijk voordeel opleveren, maar als je een lang persoon bent kan dit oncomfortabel zijn, zeker met veel en lange ritten. Maak dus ten alle tijden een proefrit. Ook de bagageruimte laat nogal eens te wensen over. Op een benzine rijdende scooter heb je die natuurlijk ook niet heel veel, maar vaak heb je daar juist wel ruimte onder het zadel, waar nu de accu zit. Daarbij staan specifiek elektrische scooters er wel om bekend dat ze wegens hun compactheid vaak wat kleiner van stuk zijn.

Elektrische scooter met slimme functies

Zoals eerder benoemd, zijn veel elektrische scooters voorzien van slimme functies. Hoewel de mogelijkheden verschillen per type en merk, worden ze meer wel dan niet aangeboden. Zo hebben veel elektrische scooters sowieso een USB-lader te bieden. Sommige hebben ook een afstandsbediening, zodat ook automatische vergrendeling en ontgrendeling, zelfs op afstand, mogelijk is.

Bijna altijd is er ook sprake van een handige app die van alles voor je bijhoudt. Denk aan de status van je accu, hoeveel kilometer je gereden hebt en andere details van de ritten die je hebt afgelegd. Ook zit er vaak een GPS-functie bij. Loop je in de stad en weet je niet meer waar je, je scooter ook alweer geparkeerd heb: de app traceert het voor je! Ook als je de scooter een dagje hebt uitgeleend, kun je precies zien wat je vriend of familielid er allemaal mee uitspookt!

Maar het fijnst is waarschijnlijk toch dat de slimme functies je van diverse antidiefstalfuncties kunnen voorzien. Naast die GPS-functie, kun je bijvoorbeeld ook verschillende alarm opties en zelfs bewegingsmeldingen instellen. Als je scooter ergens geparkeerd staat en iemand verplaatst hem of er valt wat tegenaan, krijg je dus meteen een melding op je telefoon. De gevoeligheid van de bewegingen kun je zelfs helemaal vooraf instellen. Genoeg mogelijkheden dus om ten alle tijden volledig de controle op je elektrische scooter te behouden.

Waar op letten bij aankoop van een elektrische scooter?

Een elektrische scooter kopen is qua aanschaf niet niks en vervolgens moet je geluk hebben met de levensduur van je accu. Er zijn al een aantal zaken waar je, je op voorhand in kunt verdiepen om een zo goed mogelijke koop te realiseren.

Zo is het belangrijk om je te verdiepen in hoe makkelijk bepaalde onderdelen te vervangen zijn wanneer ze stuk gaan. Dit kan, net zoals bij auto’s, per merk verschillen. Als een onderdeel moeilijker te verkrijgen is moet je immers meer geduld hebben om weer op je scooter te kunnen rijden en kosten de onderdelen vaak ook meer geld.

Verder is het maken van een proefrit echt een must. Zo kun je echt ondervinden welke scooter jou de meeste comfort biedt qua lengte, gewicht en bagageruimte. Ook is het natuurlijk totaal persoonlijk wat jouw voorkeur is qua scooterrijden: snel optrekken of juist langzaam. Ook dit kun je alleen echt goed uittesten tijdens een proefrit. Probeer ook te bedenken welke obstakels je op een dagelijkse rit zoal tegenkomt, zoals hellingen. Het kan per scooter nogal verschillen in welke kracht je op een helling naar boven kunt komen. Ook iets om uit testen dus. Ook in hoe snel het rem- en gaspedaal reageert zitten verschillen. Wees hier overigens voorzichtig mee tijdens proefritten, omdat elke elektrische scooter dus weer anders reageert.

Verdiep je ook van te voren in welke slimme functies je eventueel interesse hebt. Van sommige opties denk je misschien: ‘die ga ik toch niet gebruiken’, terwijl dat type scooter daar misschien juist wel nadrukkelijk mee adverteert en hem duurder maakt. Vergelijk de opties per merk en type scooter.

De rest van je voorbereiding hangt vooral heel sterk samen met de accu. Het is verstandig om je te verdiepen in welke eigenschappen van belang zijn om lang van je accu te kunnen genieten. Zo zou je niet alleen op de actieradius moeten letten, maar ook op de grootte van je accu. Een grotere accu gaat langer mee en hoeft daardoor minder vaak opgeladen te worden.

Verder is het fijn om een e-scooter te vinden met een accu die uitneembaar is en die je vervolgens kan opladen op een andere plek dan op de scooter zelf. Zo voorkom je de kans op diefstal van je accu. Ook is het handig om de accu op een andere plek te kunnen opladen, wanneer je onderweg geen oplaadpunt tot je beschikking hebt. Test ook of je de accu gemakkelijk in- en uit kan nemen (vaak zit deze onder het zadel) omdat dit een handeling is die je vaak gaat uitvoeren. Er bestaan soms zelfs scooters (is wel nog vrij uniek) die plek hebben voor twee accu’s om zo je actieradius te kunnen verdubbelen.

Een elektrische scooter kan niet zonder accu, vooraf is het dan ook belangrijk om te weten dat er heel wat verschillen in accu’s bestaan en dat deze verschillende mogelijkheden hebben. Afhankelijk daarvan is de prijs uiteraard ook anders, wat ook je keuze flink kan beïnvloeden. Meer hierover lees je in het kopje hieronder.

Verschillende soorten accu’s

Ben je van plan om slechts af en toe een ritje te maken, dan zul je misschien neigen naar een wat goedkopere elektrische scooter. Meestal krijg je dan te maken met met een zogenaamde loodaccu. Deze wordt immers vaak bij de wat goedkopere scooters gezien. Opzich prima, maar deze accu is wat zwaarder en heeft ook wat meer onderhoud nodig. Ook is de loodaccu gevoelig voor weersomstandigheden en diepontlading. Het opladen van de accu duurt daarbij redelijk lang. Het voordeel dat er tegenover staat, is dat de loodaccu relatief goedkoop is. Mocht deze dus vervangen moeten worden, dan heb je er niet meteen een gigantische kostenpost aan.

Gelukkig zijn er tegenwoordig vooral veel varianten van de loodaccu op de markt, die in de afgelopen jaren al flink verbeterd zijn. Zo zie je nu vaker de Lood zuur accu, die minder snel uit zichzelf ontlaad. Een nog wat verbeterde en luxere variant is de gel accu. Bij alle varianten blijft het echter zaak om een accu niet te lang ongebruikt te laten en hem vol opgeladen weg te zetten.

Sowieso is een lood accu dus helemaal geen slechte keuze als je de scooter niet al te vaak hoeft te gebruiken en er dus niet al te hoge eisen aan stelt. Het is een manier om enigszins goedkoop een accu aan te kunnen schaffen. En zeker wanneer je tussentijds genoeg tijd hebt om de accu op te laden, omdat je de scooter niet perse als hoofdvervoermiddel gebruikt, dan kan dit voor jou prima werken.

Tegenover de loodaccu staat de lithium accu. Deze zie je dus vaak bij de iets wat duurdere scooter. Deze accu is lichter en levert veel meer vermogen. Deze accu laadt zich ook veel sneller opladen. Binnen 1 à 2 uur kun je al op 75% zitten, het laatste gedeelte gaat vervolgens wat langzamer. Maar het is natuurlijk een fijne gedachte dat je snel weer op je scooter kan wegrijden na het opladen. Vaak is deze accu ook uitneembaar, zodat je hem op meerdere plekken snel kan opladen. En hij zou zo’n drie tot vijf jaar mee moeten kunnen, als je er verstandig mee omgaat. Ondanks dat de aanschaf dus duurder is, heb je er als het goed is wel veel profijt van op de langere termijn.

Het loont dus zeker de moeite om je vooraf te verdiepen in alle accu types en de voor-en nadelen. En deze af te wegen met jouw persoonlijke situatie; hoe vaak ga je de scooter gebruiken? Welke afstanden ga je afleggen? En denk dan met name ook in hoeveel kilometer je met de standaard dagelijkse ritjes zoal kwijt bent. Hoe belangrijk is het voor jou dat de accu snel opgeladen is? Dat laatste is immers van belang wanneer de scooter je hoofdvervoermiddel is en je er op aan moet kunnen dat deze snel weer tot je beschikking staat als je onverwachts de deur uit moet. En regelmatige en lange afstanden afleggen maakt ook dat je veel baat heb bij een accu die veel vermogen heeft en niet al te zwaar is.

Tips voor verstandig gebruik van je accu

Als je een elektrische scooter in bezit heb, is het zaak om verstandig met je accu en het opladen daarvan om te gaan. Dit houdt problemen buiten de deur, die je anders op flinke kosten kunnen jagen. Als je goed omgaat met je accu, kun je er als het goed is jaren plezier van hebben.

Als de accu aan het einde van zijn levensduur is, zul je dit merken aan dat de accu niet meer zijn hoogste snelheid haalt en steeds sneller leeg begint te raken.

De volgende tips kunnen je helpen de levensduur van je accu te optimaliseren:

  • Je doet er verstandig aan de accu steeds uit de scooter te halen en vervolgens op kamertemperatuur te bewaren. Het zal de accu namelijk niet goed doen zich continu in een koude schuur te bevinden. Kies echter liever wel voor een wat koudere plek dan een echte warme plek, want bij kou zal de accu minder snel gaan ontladen.
  • Daar waar mogelijk neem je de accu het liefst ook zoveel mogelijk mee naar binnen als je ergens aankomt met je scooter (mits hij opgeladen moet worden aan een oplaadpunt). Dat zal niet altijd mogelijk zijn, zeker niet als je een zware accu hebt. Maar het scheelt al als je de accu op je werk bijvoorbeeld standaard in een kluis kan leggen in plaats van dat die op een acht uur durende werkdag dagelijks buiten blijft. Zowel langdurige warme- als koude weersomstandigheden zijn niet al te gunstig voor de accu. Of zorg voor een geschikte tas, zodat je hem ergens mee naar binnen kan nemen waar je langere tijd verblijft.
  • Gebruik altijd de originele lader. Ook wanneer deze kapot is of als je een niet originele accu tweedehands bij de koop van je scooter kan overnemen. Het is echt de moeite waard om dan te investeren in de originele lader, want alleen deze draagt bij aan veilig kunnen opladen en een lange levensduur.
  • Laad de scooter nooit op als je ziet dat het snoer of de kabel beschadigd is. Dit kan zeer gevaarlijke situaties opleveren!
  • Probeer de accu alleen op te laden wanneer je in de buurt bent voor toezicht. Ook al worden accu’s kwalitatief steeds beter, ze blijven brandgevoelig en kunnen veel schade veroorzaken. Laad de accu dus ook niet in je woonkamer op, maar bijvoorbeeld in de schuur. Dit dan wel tijdelijk, omdat het verder wel beter is voor de accu om op kamertemperatuur te verblijven. Een nadeel van de schuur is ook dat je het opladen van de accu makkelijk vergeet omdat deze niet in zicht is. Zo kan het voorkomen dat de accu de hele dag en/of nacht blijft doorladen. Dat kan uiteraard ook weer een gevaarlijke situatie opleveren. Maak er dus een gewoonte van om bijvoorbeeld een briefje op tafel te leggen of een herinnering in je telefoon op te slaan om de accu na bepaalde tijd weer te ontkoppelen en deze vervolgens weer mee naar binnen te nemen.
  • Zorg dat de accu niet valt en wanneer deze wel ooit gevallen is: laad hem dan doormeten bij een zaak die elektrische scooters verkoopt. Zo kan eventuele schade ontdekt worden. In dat geval is de accu namelijk ook brandgevaarlijk.
  • Zorg dat de accu zich niet in de buurt bevindt van warmtebronnen of makkelijk brandbare materialen. Zorg ook dat kinderen en dieren niet in de buurt kunnen komen.
  • Zorg dat je geen natte handen hebt wanneer je de accu aanraakt en ook wanneer je deze in het oplaadpunt steekt. En zorg ervoor dat deze ook correct geplaatst wordt, zodat er goed contact wordt gemaakt en de accu niet kan vallen.
  • Draag er sowieso zorg voor dat alle onderdelen van de accu en de kabel droog en schoon blijven.
  • Schakel de accu niet in wanneer de scooter staat te draaien.
  • Wacht niet met opladen tot de accu helemaal leeg is. Uiteindelijk zal dit de levensduur van de accu namelijk niet ten goede komen. Probeer ongeveer 70 à 80% van de capaciteit aan te houden. En probeer liever nog om de accu na elke rit op te laden, ook al is deze dus nog niet helemaal leeg.
  • Wanneer je accu wel helemaal leeg is en je doet er vervolgens dagenlang niks mee, dan kan er zogenaamde diepontlading ontstaan. Elke accu heeft in feite wel last van zelfontlading. Dat houdt in dat de accu steeds meer leegloopt en het voltage dus ook steeds meer wegzakt. De ene accu is hier gevoeliger voor dan de ander, maar te voorkomen is het in geen geval. Diepontlading is weer een stap verder en maakt zelfs helaas dat je de accu niet meer kan gebruiken wanneer dit gebeurt. Opladen heeft in dit geval geen zin meer en kan juist zelfs voor gevaarlijke situaties zorgen als je dit wel probeert. De accu kan dan bol gaan staan of heel veel warmte ontwikkelen.
  • Als je je scooter maar zeer incidenteel gebruikt en je accu daarmee lange tijd niks staat te doen in de schuur, zorg er dan voor dat je de accu in ieder geval één keer per 1 à 2 maanden oplaad om daarmee bovengenoemde diepontlading te voorkomen.
  • Diepontlading moet dus ten allen tijden vermeden worden; maar pas ook op met het tegenovergestelde: overladen. Houd in de gaten dat wanneer de accu vol is, je deze niet maar laat doorladen. Dit komt de kwaliteit van de accu namelijk ook absoluut niet ten goede. Koppel de accu los van het oplaadpunt en houd het proces van opladen (ook voor de veiligheid) tussentijds goed in de gaten.

Goed om te weten is overigens dat diepontlading niet onder de vergoeding van je verzekering valt. Je kunt het immers zelf voorkomen door je accu goed te onderhouden. Zelfs wanneer je scooter nog relatief nieuw is: diepontlading valt ook niet onder de garantie.

Een gepaste verzekering afsluiten

Elektrische scooters zijn zoals je zult begrijpen, nogal gevoelig voor diefstal. Want ze zijn zeer gewild met al hun foefjes en momenteel heel populair nu er steeds meer mogelijkheden ontstaan. Zorg dus dat je een goede verzekering afsluit.

De WA-verzekering is net zoals bij een op benzine rijdende scooter verplicht. Je bent dan in ieder geval verzekerd tegen de materiële schade en het eventuele lichamelijk letsel dat je bij de andere partij veroorzaakt. Schade aan je eigen scooter is daarbij niet verzekerd. Al is het vaak wel zo dat je na een ongeval wordt geholpen, zowel in eigen land als in het buitenland. Maar, gezien de populariteit van de elektrische scooter en de aanschafprijs, is het verstandig om aanvullend in ieder geval diefstal en/of schade mee te nemen in je verzekering.

Het is goed om te weten dat er speciale verzekeringen voor e-scooters bestaan, waarbij dan standaard een module voor diefstal is opgenomen. Er bestaat ook een variant WA + Volledig Casco (bij veel verzekeringen ook All Risk verzekering genoemd) waarbij je heel uitgebreid verzekerd ben. Zo ook op het gebied van joyriding, brand, storm, aanrijding met dieren en inbraak. Bij een ongeluk is het vaak zo dat je alleen in het geval van een All Risk verzekering aanspraak kan maken op vergoeding die je door schade aan je eigen scooter heb opgelopen bij een ongeluk.

Hou er overigens rekening mee dat de premie van je verzekering afhankelijk is van je leeftijd. Ook hanteren verzekeringsmaatschappijen nogal eens verschillen in hoogte van premie op basis van je postcodegebied. Per wijk kan het namelijk al erg verschillen hoe groot bijvoorbeeld de kans op diefstal of schade daar is en hoeveel er doorgaans dus ook bij de verzekering geclaimd wordt. Woon je in een grote stad, dan weet je dus bijvoorbeeld al dat je zeer waarschijnlijk een veel hogere premie betaalt dan in een klein dorp.

FAQ Elektrische scooter

Welke voordelen heeft een elektrische scooter?
De elektrische scooter is goed voor het milieu. Je rijdt er goedkoper op doordat je benzinekosten bespaart en van veel oplaadpunten buitenshuis gebruik kunt maken. Onderhoudskosten zijn er doorgaans ook minder. De kans op storingen en defecten is minder groot. Geen opstartproblemen in de ochtend, mits je accu goed is opgeladen. Hiermee voorkom je tijdsverlies. Ook zorgt de elektrische scooter voor minder geluids- en stankoverlast.
Waar op letten bij het afsluiten van een verzekering voor je elektrische scooter?
Elektrische scooters zijn momenteel heel populair en daarmee gevoelig voor diefstal. De WA-verzekering is verplicht, maar je doet er dus goed aan aanvullend diefstal en schade mee te verzekeren.
Welke slimme functies heeft een elektrische scooter?
Vaak is er sprake van een app waarin je o.a. de status van je accu kunt zien, afgelegde kilometers en details van je ritten. Steeds meer elektrische scooters zijn ook voorzien van een GPS-functie waarmee je je scooter via je telefoon kunt traceren en worden er ook verschillende alarmopties en anti-diefstalmogelijkheden geboden zoals bewegingsmeldingen.
Waar op letten bij aankoop van een elektrische scooter?
Maak altijd een proefrit om zo te ervaren of de scooter goed past bij je lengte en gewicht, zodat je comfortabel lange afstanden kunt afleggen. Denk ook aan de hoeveelheid bagageruimte die je op je scooter belangrijk vindt en aan welke slimme functies je waarde hecht. Verdiep je verder van te voren in hoe makkelijk eventuele onderdelen te vervangen zijn per merk en in de verschillende soorten accu’s, welke past met zijn unieke mogelijkheden het meest bij jouw persoonlijke situatie?

Betrouwbare informatie

Wij zijn een onafhankelijke website gespecialiseerd in verzekeringen en toegespitst op studenten en jongeren. Ons doel is het inzichtelijk en transparant maken van informatie over verzekeringen en hiervoor werken we met een vast team van specialisten.

Bronnen

Voor de totstandkoming van deze pagina zijn o.a. onderstaande bronnen gebruikt:

  • www.cbr.nl
  • www.rijsoverheid.nl
  • www.scootertheorieoefenen.nl

Keurmerk

Gecertificeerd door:

Logo Erkend Vergelijker

linda van Reenen

Informatie gecontroleerd door onze expert

De informatie op deze pagina is gecontroleerd door Linda van Reenen. Zij is meer dan 5 jaar werkzaam voor Studentenverzekering.nl en specialist op het gebied van studenten verzekeringen.

Disclaimer

Studentenverzekering.nl stelt zich op geen enkele manier aansprakelijk voor de volledigheid en juistheid van de informatie op deze pagina. Mocht er iets niet kloppen? Laat het ons direct weten! Dan passen we dat direct aan.